Mitä yhteistä on viulistin sormilla ja salamalla?

Teksti ja kuva: Pyry Kunnas


naskalit_ossian_helmi_haastattelu

Mieskuoro Naskalit järjestää lauantaina 6.4. Turun NMKY:n Mieskuoron 100-vuotista taivalta juhlistavan juhlakonsertin Laulu kantaa aikain taa. Konserttikokonaisuus ei nojaa ainoastaan mieslaulun varaan, vaan monipuolinen esitys pitää sisällään yllätyksiä ja sointia rikastetaan muun muassa soittimilla.

Kun samassa ryhmässä laulaa tarpeeksi monta lahjakasta nuorta miestä, on odotettavissa, että laulajien joukosta löytyy monipuolista musiikillista osaamista. Naskaleissa 1-bassojen riveissä laulava Ossian Helmi on soittanut viulua jo 16 vuotta.

– Olen koko nuoruuteni saanut kuunnella viulun soittoa. Jossakin matkan varrella innostus tarttui siinä määrin, että löysin lopulta itseni soittimen kimpusta. Turun Konservatorion viululuokat tulivat vuosien mittaan hyvinkin tutuksi.

– Viulussa hienointa on äänen monimuotoisuus. Sanotaan, että viulun ääni yrittää matkia sopraanoa. Tämä on mielestäni tarkin vertaus, joka viulun äänestä on esitetty. Sillä voi periaatteessa tuottaa kaikkia samoja ääniä kuin naislaulaja.

”Sanotaan, että viulun ääni yrittää matkia sopraanoa. Tämä on mielestäni tarkin vertaus, joka viulun äänestä on esitetty.”

Instrumentteina mieskuoroa ja viulua yhdistää vaatimus tarkasta sävelkorvasta. Viulu ei ole tasaviritteinen soitin, kuten esimerkiksi piano, josta saa aina saman sävelen kosketinta painamalla.

– Yhdessä viulistivitsissä kysytään mitä yhteistä on viulistin sormilla ja salamalla. Vastaus on, että kumpikaan ei osu samaan paikkaan kahdesti! Viulu on soittimena ajoittain tuskallisen hankala ja epäkiitollinen, mutta en vaihtaisi sitä mihinkään.

Tangoja kahden tanssilavan luona

Helmi ei ole opiskellut pelkästään klassista musiikkia. Innokas viulisti on tutustunut myös tanssimusiikkiin ja kansanmusiikkiin. Kova harjoittelu palkitsee.

– Olen soittanut tangoa tanssibändeissä niin vanhasta kuin muistan. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta kun säestän mieskuoroa. Opiskellessani Sibelius-Akatemian kansanmusiikin nuorisokoulutuslinjalla minulle annettiin soolo erääseen kappaleeseen aineryhmän pikkujouluissa. Halusin hämmästyttää yliopisto-opiskelijat taidoillani.

– Harjoittelin sooloani sointukierron päälle tuskallisen kauan, mutta tähän päivään saakka väitän sen olleen paras improvisoitu soolo, jonka tulen ikinä soittamaan. Ikinä ei saisi ajatella jonkin olleen virheetöntä soittoa, mutta en usko ikinä enää kykeneväni moiseen suoritukseen.

”Näin konsertista tehdään monipuolinen ja musiikillisesti täyteläisempi kokemus sekä laulajille että kuulijoille.”

Juhlakonsertissa Helmi soittaa viulusoolon Kaj Chydeniuksen säveltämään Viimeisestä illasta -tangoon. Jousi tanssahtelee viulun kielillä konserttiharjoituksissa kepeästi. Viuluniekan huulille leviävä hymy kertoo, että kappale on soittajan mieleen.

– Mielestäni on hienoa, että 100-vuotisjuhlakonsertissamme hyödynnetään kuorolaisten omaa osaamista. Näin konsertista tehdään monipuolinen ja musiikillisesti täyteläisempi kokemus sekä laulajille että kuulijoille.

Turun NMKY:n mieskuoron 100-vuotisjuhlakonsertti Laulu kantaa aikain taa Sigyn-salissa 6.4.2019 klo 15. Liput: 22,40 / 32,40 € + toimitusmaksut alk. 1 €

Osta liput konserttiin Lippu.fi:stä!