Laulukone käynnistyy yskien: Naskaleiden paluu lavoille koronan jälkeen

Mieskuoro Naskaleiden syksy 2021 oli täynnä lupauksia. Koimme valtaisaa riemua mahdollisuudesta aloittaa jälleen säännöllinen harjoitteleminen. Tunnelmaa nostattivat myös live-esiintymiset elävän yleisön edessä ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 joulukonserttien. Vaikka koronaviruksen pannahinen uusine variantteineen varjostikin tekemistä, oli ilo huomata, ettei sen enempää lauluinto kuin -virekään ollut kadonnut, vaikka Naskaleiden luova tauko olikin venynyt jo lähes vuoden mittaiseksi.

Naskalit Goes Nice…

Koska takana oli pitkä laulamaton kausi, emme halunneet tehdä ensimmäisestä tauon jälkeisestä ohjelmistostamme liian haastavaa. Sekä laulajiston että yleisönkin mieleen oleva Naskalit Goes Nice and Dirty -konseptimme katsottiin sopivan kevyeksi aloitukseksi harjoittelun kannalta. Valituissa numeroissa Naskaleita säesti iltamaan varta vasten koottu Dirty Jazz Quartet. 

Kilttien laulujen osiossa Mikko Sidoroffin upea Aamuyö-teos sai vihdoin ensimmäisen esityksensä Naskaleiden käsittelyssä. Taiteellisen johtajamme Tommi Saalaan sovituskynästä kuultiin Netflix-sarja Narcosin tunnuskappaleena tutuksi tullut dramaattinen Rodrigo Amaranten kappale Tuyo. Aistikkaan hunajaisen soolon kappaleeseen tarjosi kakkosbasso Tuomas Toukosalo.

Selim Palmgrenin Hiiden orjien laulua on naskaliyleisölle esitetty aiemminkin, kuten myös Robert Sundin riemukasta La Cucaracha -sovitusta, joskin jälkimmäinen oli ehditty kuulla vasta virtuaalisessa muodossa someen jakamassamme vapputervehdyksessä.

Pehmeän laskun periaatetta noudattaen likaiset ajatukset alkoivat hiipparoida ohjelmistoon Nice-osion lopun lähetessä. TV-klassikko Lemmenlaiva on 80- ja 90-luvuilla eläneille suomalaisille sukupolvikokemus. Charles Foxin säveltämän ja Paul Williamsin sanoittaman The Love Boat Themen sanoitus on sinänsä varsin harmiton, mutta sävellys kokonaisuudessaan taattua klassikkokamaa.

”Pehmeän laskun periaatetta noudattaen likaiset ajatukset alkoivat hiipparoida ohjelmistoon Nice-osion lopun lähetessä.”

Ensimmäisen puoliskon viimeisenä numerona kuultiin Tommin mieskuorolle sovittama Gilbert Bécaud’n kaunis ranskalainen jazz-sävelmän Pilou, pilou, hé, joka nousi kansan huulille vuonna 1959 egyptiläistaustaisen, Ranskassa ja Euroopassa suosiota nauttineen laulajatar Dalidan esittämänä.

Vaikka ranskaa taitamaton kuulija saattaa olla kuulevinaan sanoituksessa muitakin teemoja, kertoo kappale kaikessa viattomuudessaan kaipuusta maahan, jolla on kaunis nimi: “Moi j’attends le jour où j’irai au pays qu’a un joli nom. Pilou-Pilou-Pilou-hé!”. (Odotan päivää, jolloin lähden maahan, jolla on kaunis nimi. Pilou-Pilou-Pilou-hei!).

…and Naskalit Goes Dirty

Jälkimmäisenä tarjoiltavan Dirty-osion ohjelmaa oltiin pistetty isolla kädellä uusiksi. Naskaleiden hovirivoil-… siis hovirunoilija Juuso Suomisen kynästä lähti tällä kertaa kappaleet Suomalaiset monot (Ranskalaiset korot), Viagrandaa (Dirlandaa) ja Vanhoja poikia seksikkäitä (Vanhoja poikia viiksekkäitä). Hillittömien uussanoitusten maisemat vaihtelivat Alkon hyllyltä vanhainkotiin ja sieltä peräkammariin.

Vahvoja solistisuorituksia kuultiin Jätkät-yhtyeen huumoriklassikko Rytmimunassa, joka kutitteli nauruhermoja solistiensa Niklas Bromanin, Pyry Kunnaksen ja Markus Porkkalan voimin. Perkussionisti-ykköstenori Ilkka Haapanen tarjoili varmoin ottein kappaleen vaatiman shaker-säestyksen. Ilkan käyttämät soittopelit eivät tosin olleet rytmimunat vaan marakassit. Tätä sinänsä paheksuttavaa ”taiteellista valintaa” puolustaaksemme todettakoon, että konsertin viitekehyksen huomioiden lienee toisarvoista, onko laulajan kädessä muna vai kassit.

Mukavan pikku hengähdystauon tarjosi Ilkka Kuusiston ja Uuno Kailaksen hauraankaunis Pieni syntinen laulu. Yhdeksi illan huippuhetkistä nousi Turo’s Hevi Gee -yhtyeen tunnetuksi tekemä, pohjimmiltaan itsensä hyväksymisestä kertova Peeniskateus-kappale, jonka solistina huiski menemään jälleen ykkösbassojen Pyry Kunnas.

Ilta oli erittäin onnistunut ja sekä yleisö että kuoro viihtyivät. Epävarma koronatilanne tuntui rokottavan yleisömäärää, sillä monesti aiemmin täydelle tuvalle esitetty konsertti keräsi tällä kertaa hieman hillitymmän kokoisen yleisön. Bar Rennon lavan puoleinen pääty täyttyi silti oikein tyydyttävästä määrästä musiikin ystäviä.

Joulua kohti

Tuli kirkkoon miehet ja joulu -konsertit ovat aina yksi Naskaleiden kuorovuoden kohokohdista ja kiintopisteistä. Tapanamme on panostaa jouluun paljon. Näyttävän ja tunnistettavan visuaalisen ilmeen suunnittelee kuoron kakkostenori ja luottograafikko Valtteri “Fossa” Mäki ja markkinointia tehdään monessa kanavassa: Somessa, printtinä ja ulkomainospaikoilla.

Välillä on mukava kokeilla myös ihan uusia juttuja. Tänä vuonna keksimme lähestyä Kupittaan Citymarketia yhteistyömerkeissä. Kuvasimme sarjan videoita, joissa laulavat naskalit toimivat Kupittaan Cittarin joulutuotemannekiineina. Herkkuja oli siinä monenlaista: Kinkkua, riisipuuroa, marmeladeja, pähkinöitä ja mitä vielä.

Yhteistyökuviona tempaus oli täysin win-win-situation. Naskalit sai näkyvyyttä Kupittaan Cittarin somekanavissa ja kauppa sai jouluisaa, hieman tavallisesta poikkeavaa vaihtelua somesisältöönsä. Lämpimät kiitoksemme Kupittaan väelle – kuvaukset sujuivat iloisissa tunnelmissa. Naskaleiden videovierailuista päästiin nauttimaan Kupittaan Citymarketin somessa aina adventtisunnuntaisin.

Joulukonsertissa uusia sovituksia ja TV:stä tuttu solisti

Naskalit ehti onnekkaasti laulaa yleisön kovasti kaipaamat joulukonsertit Eurajoella ja Turun tuomiokirkossa. Jouluohjelmistossa oli mukana monta herkullista uutuusnumeroa. Kuoron solistiksi olimme kiinnittäneet The Voice of Finland -ohjelman voittajan, tenori Kalle Virtasen, jota kuultiin niin klassikossa En etsi valtaa, loistoa, mukaansatempaavassa Nearer, my God, to Thee’ssä sekä konsertin perinteisesti huipentavassa Adolphe Adamin Oi Jouluyössä. Tuttuun tapaan urkurina konsertissa avusti Tiina Ilonen.

Kuoronjohtaja Tommi Saalas ja taiteellinen varajohtaja Teemu Mustonen olivat myös teroittaneet sovituskynänsä. Tommilta kuultiin versiot lauluista Tonttujen jouluyö ja Kolme yötä jouluun on. Teemu toi puolestaan joulupöytään barbershop-henkisen tulkinnan Bing Crosbyn tunnetuksi tekemästä I’ll be home for Christmas -kappaleesta sekä mainion sovituksen Konsta Jylhän Joululaulusta.

Valitettavasti Martinkirkon konsertit jouduttiin lopulta perumaan. Kuin viimeisenä koronavuoden koetuksena eräs Naskaleiden joulukaronkan osallistujista sai pari päivää myöhemmin positiivisen testituloksen. Altistumisryppään ikävä seuraus oli, että Naskaleiden edustus joulurauhan julistuksessa jäi valitettavan ohueksi. Onneksi sentään muutama karonkan väliin jättänyt laulaja pääsi julistukseen.

Tommi Saalas kiittää ja kumartaa – Naskaleiden johtaja vaihtuu kevään jälkeen

Vuoden 2021 suurin yllätys koitti, kun kuoroa kunnioitettavat 17 vuotta johtanut Tommi ilmoitti halustaan luopua Naskaleiden kuoronjohtajan tehtävästä kevään 2022 jälkeen. Haku uuden johtajan värväämiseksi on käynnissä. Uusi johtaja on tarkoitus valita kesään 2022 mennessä.

Naskalit on ikikiitollinen Tommille tämän tekemästä työstä. Hänen seuraajallaan on täytettävänä isot saappaat, mutta Naskaleiden halu kuoron toiminnan nousujohteiseen kehittämiseen ei ole kadonnut minnekään. Siispä uusia voittoja kohti!

 

Kirjoittanut Naskaleiden ykkösbasso ja tiedottaja Pyry Kunnas